Londonspiserier

Ikke noe av maten vi spiste i London kan overgå opplevelsen vi hadde på Maze, men jeg vil påstå at vi drepte myten om at mat i London er kjedelig. Synes vi spiste godt alle dagene og stemningen var på topp hele turen.

Første dagen, eller rettere sagt kvelden, i London hadde vi planlagt å ta en tur til Covent Garden for å kikke på utelivet. Før vi kom så langt trengte vi en liten matbit, og tilfeldigheter førte til at vi havnet på den lokale puben, hele 30 meter unna hotellet vårt.

Nå ble ikke matbiten så liten som vi i utgangspunktet hadde tenkt. For på menyen på The Prince Edward fant vi langttidsstekte lammeskanker. Ingen av oss var harde å be, og når ei flaske bobler kom på bordet steg den allerede upåklagelige stemninga mange hakk. Maten var nydelig, og på ingen måte særlig kostbar. Eneste jeg har å utsette på måltidet var at vi ikke fikk med skje, noe man hadde trengt for å få i seg all den gode kraften.

Vi var innom her flere ganger også. Både for irish coffees en kveld, og lunsj rett før vi skulle reise hjem igjen. Lunsjen bestod av gresk meze (ikke særlig britisk altså) og pitabrød fylt med lam og kylling. Hummusen var over-the-top-nydelig! Tzatzikien ble jeg ikke helt komfortabel med, men jeg var temmelig tett i hele systemet på grunn av pollenallergi, så alt jeg smakte var dill – en uvant smak når man forventer mest hvitløk. Begge søstrene syntes den var kjempegod hvertfall. Det var ikke akkurat snakk om små porsjoner. Det var så mye mat igjen når vi var ferdigspist at vi nesten var flaue over å gå fra bordet. Men det hadde rett og slett ikke vært plass til en smule mer.

When in London så finnes det jo noen klassiske steder man bare MÅ innom. Selv har jeg aldri vært på The Hummingbird Bakery før, men når vi likevel trasket rundt i Notting Hill syntes jeg et pit stop der var obligatorisk. Søstrene var ikke akkurat vanskelig å overtale, og med på lasset ble to key lime cupcakes og en red velvet.

The Hummingbird Bakery var ikke det eneste bakeriet vi var innom. Vi spiste tok også med oss parklunsj fra Balthazar i Covent Garden, anbefales på det sterkeste.

20130423_134020

Den beste lunsjen spiste vi riktignok hos en kjede med italiensk mat – Zizzi. Den vi spiste på ligger rett ved Notting Hill Gate og vi gikk innom der på vei til Hyde Park. Servicen var så som så, men maten var veldig god. De har også åpent kjøkken, så man får se når maten blir laget. Jeg spiste en sopprisotto med rosmarin som var herlig kremete, og søstrene var veldig fornøyd med sin pasta.

Skulle jeg bare få lov å anbefale en spiseplass så måtte det bli Byron Burger. Skikkelig gode hamburgere, rett og slett! Spis den med home made skin-on chips og en milkshake! Det vil du ikke angre på!

En siste plass jeg må anbefale før jeg legger London bak meg for denne gang er ikke en spiseplass, men en sjokoladebutikk. Nemlig Artisan du Chocolat. Denne lå rett ved hotellet vårt, og det var egentlig tilfeldigheter som gjorde at vi gikk innom her rett før vi reiste hjem. Med meg i kofferten hadde jeg salted caramels med passion fruit, og det er virkelig en opplevelse jeg unner alle! Hyggelig betjening som villig delte ut smaksprøver, herlige shoppingbags og nydelig gaveinnpakning. Ta turen om du er i nabolaget.

Alle spiseplassene er forholdsvis billige. Det dyreste vi spiste var lammeskankene som kom på ca 200 kr per person, men det var inkludert en flaske prosecco.

Og du! Ikke glem å ta en frappéchino på Starbucks da! 😉

3 thoughts on “Londonspiserier

1. Hei,
    fikk veldig lyst til å kaste meg på et fly til London fortere enn svint, men lurer på hvilket hotell du bodde på, og om du/dere var fornøyd med det?

• Heihei.

Vi bodde på et hotell som het New Linden Hotel i Bayswater. Britisk standard er jo så som så, men dette er det beste hotellet jeg har bodd på i London så langt. Vasking av rom hver dag, brukbar frokost og sentral beliggenhet midt mellom tubestasjonene bayswater og notting hill gate. Kan godt anbefale det om man er ute etter å ikke bruke en formue :)