Hellas

Jeg er tilbake fra sommerferie.

Hellasturen ble mye mindre preget av blogging enn jeg hadde tenkt på forhånd. Internettet på hotellet var rett og slett for ustabilt til at jeg fikk blogget noe som helst, men tenkte å dele noen fine smakebiter med dere nå i ettertid.

Utsikten fra rommet på Alimounda Mare

Turen gikk til ei øy som heter Karpathos, og jeg bodde i en by som heter Pigadia. Det er ikke så veldig stort, men det var veldig koselig der, hyggelige mennesker og god mat. Jeg og venninna mi bodde på Alimounda Mare, og vi var kjempefornøyd med hotellet. Frokostbuffeten var av en annen verden, men alle slags tenkelige og utenkelige alternativer. Jeg gikk som regel for fetaost, marinerte oliven, kiwi, eggerøre og et rundstykke. Med gresk yoghurt, hasselnøtter, mango og honning til “dessert”.

Gresk salat til lunsj, nydelig fetaost!

Enkel pasta med løk, tomat, urter og olivenolje. Venninnas lunsjfavoritt

Vi spiste lunsj på hotellet hver dag, både fordi maten var veldig god og fordi utsikten var upåklagelig.

Alle lunsjene ble spist på hotellet i nydelige omgivelser

Jeg har aldri vært i Hellas før, så jeg gledet meg masse til alle godbitene jeg skulle prøve mens jeg var på ferie. All maten jeg fikk servert var absolutt god, men synes ofte den ble litt ødelagt av mengder med pommes fritt og hurtigris.

Kjøttet var som regel alltid veldig saftig og smakfullt, men tilbehørsmessig fikk de det ikke helt til. Innser i ettertid at jeg kunne bedt om å få andre alternativer, so lesson learned til neste gang.

Helstekt lam på spyd, smakfullt og saftig kjøtt

Siden Hellas var reisemålet var jeg opptatt av å spise greske retter til middag, og utenom én dag spiste jeg utelukkende bare mat fra det greske kjøkkenet. Jeg nevner blant annet moussaka, souvlaki, kleftiko og stifado.

Stifado - en gryte med storfekjøtt og hele løk

Stifado – en gryte med storfekjøtt og hele løk

Og for å ikke glemme nystekte loukoumades dynket i honning og kanel til dessert.

Jeg er jo som kjent en sucker for is, men de lokale loukoumades skimtes så vidt i bakgrunnen

Ironisk nok var den aller beste middagen jeg fikk en biff med soppsaus og bakt potet til. Medium stekt gikk veldig fint, og kjøttet var så mørt som jeg knapt har smakt det før.

Jeg har også fornærmet en servitør med å referere til ouzo som “norwegian cough syrup”, men jeg synes virkelig ikke det er godt. Da sverger jeg heller til Pina Coladas med paraplyer og stjerneskudd, eller kanskje drammen som var en miks av raki og bringebærlikør.

Vi hadde ofte selskap av både herr hund og fru katt. Litt annerledes enn hva jeg er vant til, men mange fine dyr å se på

***

En forrett jeg virkelig vil anbefale er karpathisk ost. Den er laget på geitemelk, men er saltere og mye mildere enn eksempelvis chevre. Første gangen jeg ville prøve ble jeg heller anbefalt en flambert ost som smeltet sakte mens jeg spiste den. Smeltet ost slår som regel ikke feil, men jeg anbefaler den karpathiske fremfor denne. Selv om det ser lekkert ut når kelneren flamberer ved bordet.

Sett bort fra at sola tok skikkelig tak i huden min siste dagen var ferien kjempefin og avslappende. Nå er jeg klar for en sommer på ny arbeidsplass, blir spennende med nye utfordringer. Men aller mest gleder meg til masse god matlaging fremover.